Oakley briller

Diskuter utrustning, uniformer og alt annet airsoftrelatert tilbehør.
Svar

adrian.sagvold-grøndahl - OP
Sted: Gjøvik
Spilt siden: 2017
Alder: 21

30. mars 2019 kl. 15.40

Hei, antagelig et dumt spørsmål. Men Oakley har en standardtech i brillene sine som de kaller HDO, en av kravene er jo da at de skal tåle en del. Men betyr det da at alle Oakley sine briller er egnet til Airsoft, eller ikke. Så de skøyt på brillene med en metallbb og begynte å lure.

Takk på forhånd for svar!
Sist redigert av adrian.sagvold-grøndahl den 30. mars 2019 kl. 15.49, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 31
Kontakt:

30. mars 2019 kl. 16.02

Hei.

Oakley HDO (High-Definition Optics) er ikke en standard for beskyttelse, men navnet på en spesifikk produksjonsprosess for optisk klarhet, som Oakley har utviklet til bruk i briller.

Standarden EN166F er standarden vi forholder oss til her i Norge når det kommer til vernebriller.
Tilsvarende amerikansk standard er ANSI z87.1

Oakley lager både vernebriller for sivil- og militær bruk, så vel som vanlige solbriller som ikke gir beskyttelse i det hele tatt.

Som et absolutt minimum bør du kjøpe briller som enten er merket EN166F, eller ANSI z87.1 - fortrinnsvis en modell som er sertifisert etter begge standardene der mulig.

Hva angår Oakley spesielt, er Oakley SI ("Standard Issue")-serien briller spesifikt utviklet for militær bruk, og for eksempel SI M-Frame brillene er sertifisert til ANSI z87.1, og har vært brukt til airsoft i Norge i en årrekke med gode erfaringer.
Om det er andre briller fra Oakley du er interessert i må du undersøke spesifikasjonen fra Oakley for å finne ut om de er sertifisert til riktig standard.

Det er også viktig å merke deg at det ikke bare er sertifisering som er nødvendig for at en brille skal være egnet til airsoft, men formen på glass- og ramme må passe ansiktsformen din også, slik at du ikke risikerer å få skudd inn til øynene gjennom en glipe mellom glass eller ramme og ansiktet ditt.
Personlig kjøpte jeg meg et sett med Oakley SI M-Frame Alpha-briller tidligere i år, som det viser seg at jeg ikke kan bruke på grunn av passform - til tross for at jeg har kunnet brukt eldre M-Frame modeller uten problem.
Svar