Spill apper

Her diskuteres løst og fast rundt airsoft som ikke passer inn i øvrige kategorier.
Svar

Geir - OP
Sted: Krokfoss
Spilt siden: 2017

21. juni 2018 kl. 17.23

Er det non som bruker apper ingame her? Sett at det er noe som heter Battletac osv som en fyr på Østlandet er ganske aktivt på. Løkke/lokke/no sånn, han har lagt inn egne kart over spillbaner.

Andre?

Geir - OP

22. juni 2018 kl. 23.46

Ingen?

Skulle tro mange brukte dette. Kart og hvor folk er og tilsvarende er jo super nyttig info.
Brukeravatar

ArcticWarfighter
Sted: Sørlandet
Spilt siden: 2012
Alder: 30

23. juni 2018 kl. 0.46

Blir vel en del div app bruk på Berget i år, men blir ikke så mye før neste år.
Drivd en stund og sett på muligheter for å lage noe ala Blueforce tracker, bare på mindre skala. Enda ikke hatt noe særlig tid til og dedikere til det derimot.

Bruke google maps sin API som base også bygge på toppen av det.
En konto pr device basert på noe andruino eller noe tilsvarende som lett kan kobles opp til ett kart på egen hjemmeside som funker som " real time " hub. En update på posisjon pr 2-5 min m/ noe kortere intervaller om skal brukes i bil (10 sec ish).

Bør funke gull for tracking av mindre enheter på litt større spill, samtidig som det ikke koster skjorta. Om skal kjøre helt ut kan man jo selvklart smelle på litt ekstra duppeditter for ekstra informasjon relay og kryptert chat og slik goodness, men i utgangspunktet ganske "simpelt". Håper å ha det klart til recce goodness til neste berget (2019).

Rent teknisk ikke så fryktelig vanskelig, da meste av kode fantest lett tilgjengelig.
Mer å ta seg tid til og impliminerte det på en måte som ikke ser så fryktelig ghettolicious ut.

I år derimot blir det nok for meste google maps og en del diverse.
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Sted: Oslo
Spilt siden: 2005
Alder: 33

23. juni 2018 kl. 1.01

Ikke noe vits å mekke nytt HW og SW når det finnes apper som alt fungerer og mobiler er dirt cheap.
Trolling is a art.
Brukeravatar

ArcticWarfighter

23. juni 2018 kl. 1.57

Nja, både og egentlig.
Kommer litt an på hvor langt man vil ta det.
Mange apps funker greit stock, men man må som oftest ha en del forskjellige apps for og gjøre alle de tinga jeg kunne tenkt og ha i en og samme "app".
Blir vel split useage mellom tablet og bærbar i felt, så deretter behov for noe som ikke kun er app basert.

Geir - OP

23. juni 2018 kl. 11.04

Så du tenker å programmere et program selv og så lage hardware til den med GPS og telemetri som skal fungere på mobil, tablet og PC istedenfor å bare ha to appsymboler på hjemskjermen?? Skjønte ikke den helt :)

Uansett, jeg har funnet Battletac, Battlemap og Bluefox (han derre Desertfox karen på YouTube) som alle tre er lovende med tracking og det hele. Noen som har brukt de?
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 32
Kontakt:

23. juni 2018 kl. 11.44

Synes det høres spennende ut ArcticWarfighter, håper du deler prosessen her på forumet etterhvert :)
Brukeravatar

ArcticWarfighter

23. juni 2018 kl. 16.34

Kort oppsumert funksjoner vil ha, for en total package.
Jeg skjønner at man kan få apper/programmer som oppnår samme type ting, men er som regel litt gimmicky og ikke akuratt optimalisert for formålet som en enkel pakke.
At jeg har hardcore ocd for workflow og effektivisering er også en god grunn til og lage noe selv kontra bruke eksisterende pakker der ute.
Pluss, kult å lære seg litt nye ting, så da får man det i samme batch...

*Kart m/ real time funksjoner i forhold til tracking av enheter basert på arduino "pucker"
*Kart m/ mulighet markering og planlegging for angrep/defense/etc
*Tekst sending intergrasjon (idielt med noe kryptering, men for AS, ikke nødvendig)
*Bilde sending integrasjon
*Video sending integrasjon
etc

Kort fortalt, lage en dumbed down version av Blueforce Tracker til US, med noe limited funksjon da jeg ikke akuratt har en av verdens største hærer, og trenger mer fokus på individuelle lag kontra massive enheter.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Kontakt:

23. juni 2018 kl. 16.47

Jeg ønsker meg definitivt noe i den gata du beskriver, så jeg håper virkelig at du får det til og at det faktisk blir en utbredt greie i miljøet.
Har akkurat samme issues som deg mtp. de mobilappene ;)
Brukeravatar
Administrator

AdakaR

23. juni 2018 kl. 17.15

Hva sitter du på av ferdigheter og hva er utfordringene koblet til dette @ArcticWarfighter ?
Trolling is a art.

Matharek
Sted: A-town

23. juni 2018 kl. 18.32

På hva du beskriver @ArcticWarfighter er jeg stoka sjøl!

Hvor mye har du prøvd ut hittil? Er tanken å ha samme program på PC i en kommandosentral?

Hva er kommunikasjonsmediet? WiFi mot 4G på telefon/4G router, eller integrert 4G? Eller helt lukket radiokommunikasjon?

Hva slags type enheter tenker du å sette i system siden du snakker om pucker? Er det i hovedsak posisjonssendere for kommando å lese, eller er det kommunikasjonsenheter med analog/digital input? Utbroder tanken, kanskje du får med deg flere på utvikling!
Brukeravatar

ArcticWarfighter

23. juni 2018 kl. 19.18

Skal ikke gå så dypt på CV akuratt, men har nå holdt på litt av og på for testing av diverse når kommer til den type ting. Med dagens maker community er det lite man ikke kan lære seg på en relativ kort tid om man ikke trenger ett commercial feil fritt prosjekt, noe jeg ikke har noen som helst planer om.
Har også en del kompiser med mye mer erfaring enn meg bak meg på utvikling og programmering, som gjør det mye lettere om måtte stå helt stuck.

Skal nevnes, det er ikke ment som noe å selge, og i utgangspunktet ment som ett evig alpha/beta produkt for testing selv, med et lite håp om å få smelt det over til noen enheter neste berget i kompaniet/bekjente for å ha noe slags bedre og mer presis C&C senter enn ett som kun er basert på radio trafikk /whatsapp etc.

Arduino er jo muligheter så mangt. Får jo greit tak i alle typer for recieving/sende av data. Letteste er vel bare å kjøre det opp på wifi mot en mobil telefon. Samtidig koster det ikke så mye å hive på ett 4G kompitabelt kort på den. Evnt om man skal gå helt stupid så har man jo satelitt, men koster deretter og krever jo litt mer arbeid for å få få intergrert ordenltig, samt koster penger for hver eneste melding som ikke er idielt.

Rent overall system så er det fortsatt i tanke fasen, men er noe tenkt på i ett par år nå. Bare ikke hatt tid / resurser til og slenge meg uti det. Men håper på å få bygd det opp på en simpel måte i henhold til pc kontra si en android device. Driver nå med web design på fritid når tiden tillater, så at jeg lager en hjemmeside som en central C&C hub virker som den letteste måten å ha alt sentralt og tilgjengelig.
Hvis det viser seg å være en total pain in the ass fantest det jo alltid muligheten for ett standalone program, men krever jo fort en del mer. Server må nok opp regardless så det er nå så.

Med pucker tenker jeg da i utgangspunktet en arduino med batteri og litt diverse duppeditter kobla til som igjen er synched opp mot noe slags sentral (server or otherwise) som igjen da oppdaterer posisjon på said enhet. Gjerne da med mulighet for å lage både trail over bevegelse av enhet + "live" view.
SW og HW er begge deler for meste tilgjengelig alt, er bare ett spørsmål om å implinetere forskjellige ting inn i en pakke uten å sprenge verden samtidig.
I utgangspunktet ingen planer om noe digital/analog access, men det kan sikkert være kjekt på sikt hvis man skal ha noen andre type enheter koblet opp, men pr dags dato på tankeplanen min så er det ikke noe særlig jeg kan tenke meg som er vits å koble til på "gamle måten" kontra å bare ha det alt innebygd på kortet.

Kan heller utdype litt mer når nærmer meg faktisk klar til å begynne, noe som alt tyder på ikke blir før i vinter, med andre ord, ikke noe stressing.
Legger ved ett gammelt screenshot fra Blue Force Tracker, som jo da er ett standalone milspec produkt.
Det er hardcore minimalist, og gir en grei oversikt.
Bilde
Brukeravatar

Storgaard
Sted: Skedsmokorset
Spilt siden: 2006
Alder: 35

15. juli 2018 kl. 12.19

Dette var jo en litt spennende tråd med blue force tracking (BFT) til AS! Hvertfall for en som meg.
Først for å svare trådstarter, så har jeg vært med på å bruke Battletac av flere omganger. Jeg syntes også at app’en kan virke litt gimmick. Mest av alt fordi den prøver å gjøre for mye på en gang også fordi den markedsførte seg litt rart, sånn med å feste mobil på rifla. Jeg har brukt battletac på to måter: 1. se på kart for navigasjon og se om andre er i nærheten. 2. som ren tracker enhet. Og 2 virker definitivt best. Battletac hadde et problem med at den spiste litt for mye strøm, selv om det selvfølgelig også avhenger av mobilen og OS. Strømsparing og prioritering har uten tvill blitt bedre på mobiler siden jeg brukte det sist.

Jeg kjenner ikke de to andre mobil applikasjoner, men vil gjerne prøve de på et spill om du spiller på østlandet?

Som radio amatør og nerd har jeg sett på et par andre ting. Innen radio amatør verdenen har vi et system som hetter APRS (Automatic Position Reporting System). Det brukes både for å plassere forskjellig resurser på et kart globalt (https://aprs.fi) men også når f.eks. NRRL assisterer røde kors med søk etter savnede folk. Da får de som søker utlevert en liten VHF sender som rapporterer posisjon og som samles opp til en lokal installasjon av et kart. Problemet er at transceiveren ofte koster 100-300$ hvilket jeg nok tror er for dyrt. Etter hvert får radioer også sånn innbygget. TRI har f.eks. en 152 transceiver med GPS og APRS. Modulene i en APRS tracker er egentlig en Arduino, GPS brikke og en liten radiomodul. Men dessverre skal det ikke så mye til at ting springer opp i pris.

Jeg har selv sett litt på å lage en liten plattform for å kunne utveksle sånne tracker data. Gjerne på tværs av systemer. Men mest var det for å lege litt med kryptering. Lagde systemet med symmetrisk transport kryptering med asymmetrisk kryptering fra sender til mottaker, slik at man kunne etterleve et «need to know» princip for deling av informasjon og lage distribusjonslister. Var kanskje litt i overkant sikkert. Kom heller ikke så langt innen barna og alt mulig annet spiste tiden.

Siden jeg er IT arkitekt som profesjon så er jeg også litt opptatt av verdien et system skal gi. Og jeg opplevde litt med BattleTac (som sikkert gjelder alle apps) at det å glo på skjermen hele tiden ikke ga meg så stor verdi. Selv om jeg kunne se andre enheter og se hvor laget var i spillområdet så føltes det som jeg brukte resursene feil, det tar for mye «plass» i hodet i felt. Så å bruke den som tracker tror jeg er klart bedre. Men det krever at man har et HQ som er bemannet, kvalifisert og disiplinert nok til å få brukt informasjonen og det er mitt inntrykk at sånn er vanskelig. Blant annet fordi folk ikke kommer på spill for å være i staben.

Personlig hadde jeg gjerne hatt en dings som bare kunne rapportere min posisjon inn til et hvilket som helst app. Kunne godt være en micro mobil app som brukte lite strøm.

Og til inspirasjon finnes det litt offentlig informasjon om de norske systemer som er lagd av Teleplan (FACNAV og NorBMS). DINA er vist et sluttbruker produkt av dette, altså den håndholdte terminal.
https://www.teleplanglobe.no/hubfs/DEF/ ... tsheet.pdf
https://www.teleplanglobe.no/defence/fa ... 917e326e1e
Brukeravatar

Storgaard
Sted: Skedsmokorset
Spilt siden: 2006
Alder: 35

15. juli 2018 kl. 12.59

Glemte helt at noe av de jeg syntes fungerte bra med en app i felt var å kunne oppdatere FI sine mer stasjonære resurser. Sånn som å legge inn FI HQ når man finner det, Spawn punkter og når de har forskanset seg en plass.
Brukeravatar
Moderator
HHK - Hestehovkompaniet

Ola Coltsfoot
Kontakt:

22. juli 2018 kl. 12.45

Orket ikke lese alle de tekniske beskrivelsene deres, men jeg har brukt Motion x litt på spill i nabolandet.
Det fungerer, men er ikke optimalt!

Jeg føler mange av appene er beregnet for både airsoft, tur, motorcross, forsvar, redningstjeneste og you name it.

Jeg trenger en jævla simpel app som kan;

- Vise meg lagsmedlemmer
- Ha en admin-funksjon som kan se både red- og blueforces for å styre spillet
- gi meg MGRS-koordinater
- sende enkle beskjeder
- markere punkter i felt
- kanskje legge ut bilder av locations - om jeg smyger meg innpå en fiendtlig camp og tar bilde av den, så kan jeg legge det ut i appen så andre ser hva jeg ser.
Svar