Samband mot flere parter

Her diskuteres løst og fast rundt airsoft som ikke passer inn i øvrige kategorier.
Svar

K3nn3th - OP
Sted: Torpa
Spilt siden: 2015
Alder: 28

1. mai 2018 kl. 11.35

Jeg veldig nysgjerrig på kommunikasjon inad i laget og opp mot KO hos en og samme person. Jeg regner med det er derfor noen har 2 PTT'er.
Må man ha 2 radioer eller støtter noen radioer og prate med 2 parter på samme radio.
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 32
Kontakt:

1. mai 2018 kl. 11.47

Det desidert vanligste er at det som regel er to radioer som blir løsningen ja.
Enkelte radioer har muligheten til å lytte på to nett, men kan bare sende på ett av dem av gangen.
Såvidt meg bekjent er det bare militære radioer som er milevis ute av rekkevidde for oss vanlige dødelige som faktisk lar deg lytte og sende på to nett samtidig - det sagt vil jeg gjerne vite om det dersom noen kjenner til egnede radioer til airsoftbruk som har denne muligheten :)

Liten sidenote, men man er ikke nødt til å ha to PTTer selv om man har to radioer - Peltor, TEA og Silynx har i hvertfall PTTer som lar deg koble på to radioer.
Sist redigert av Ulfhednar den 1. mai 2018 kl. 11.54, redigert 1 gang totalt.

K3nn3th - OP
Sted: Torpa
Spilt siden: 2015
Alder: 28

1. mai 2018 kl. 12.36

Takk for svar. Hvis man har koblet 2 radioer til hører man begge i comtacs? Eller må man bytte om?
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 32
Kontakt:

1. mai 2018 kl. 13.04

Det kommer litt an på oppsettet ditt - for å få til det må du enten ha et Dual-Comm headset og to PTTer til hver sin radio, eller et Single-comm headset med en Dual-Comm PTT.

Legger ved noen eksempelbilder på et dual-comm Comtac III headset og et par Dual-PTTer fra henholdsvis Peltor og TEA:

Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Ulfhednar den 1. mai 2018 kl. 13.04, redigert 1 gang totalt.

Geir
Sted: Krokfoss
Spilt siden: 2017

1. mai 2018 kl. 20.05

Jeg har sett mange som har sånn engelsk miniradio (blowman?) med en ekstra radio koblet til i enden. Det er ihvertfall en her på forumet som har det. Slik jeg forstår den så har du to radioer til et headset, litt enklere enn det Ulf limte inn.

Er dessverre helt håpløs på navn på ting, men håper du forstod
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Sted: Oslo
Spilt siden: 2005
Alder: 33

1. mai 2018 kl. 20.13

Det er denne:
http://www.cryptomuseum.com/radio/selex/prr/index.htm

Da bruker du dingsen jeg linket til internt i laget også kobler man videre til en kratigere radio for å snakke med f.eks spillarrangør eller noen på et nivå høyere enn laget.

Fungerer strålende, men de går på wifi så det krever at hele laget har de for at det skal gi mening. Gir også 256kanaler, så om samband ofte blir støyet ned av folk som skal diskutere tilbud på jysk kan det helt klart være en god ide.
Trolling is a art.
Brukeravatar
Moderator
HHK - Hestehovkompaniet

Ola Coltsfoot
Sted: Oslo
Spilt siden: 2005
Alder: 33
Kontakt:

2. mai 2018 kl. 14.17

Det desidert mest funkjsonelle oppsettet er å skaffe et dualcomm headset med to kabler ned, to PTTer og to radioer.
Da får du lyden fra radioene på hvert sitt øre, og går ikke like mye i surr på hvem du får meldinger fra.

Å ha to radioer på ett øre synes jeg er HELT forjævlig, det blir bare surr og to stykker som roper deg i øret samtidig.
I stedet for å få med deg dobbelt så mange beskjeder får du med deg null.

Jeg har forsøkt alle tre oppsettene som beskrives her -
1) dualcomm headset med to PTTer og to radioer
2) singelcomm headset med dual-PTT og to radioer
3) Bowman PRR med tilleggsradio

Alternativ 1 er soleklart best. Da vet du hvilken PTT du skal trykke på, du vet hvem du hører på og snakker til.
Å finne dualcomm headset er dog vanskelig om du er ute etter replica.
i såfall ville jeg kjørt på med et singelcomm headset med bowman-headset under øreklokkene.

Bilde

Som du ser er denne typen headset laget for å bruke med hørselvern/andre headsets over.
På snedig vis kan du teipe sammen mikrofonene og lage "ett" headset av dem, mens du fortsatt ahr to downleads som gir deg mulighet til to PTTer.
Brukeravatar

Storgaard
Sted: Skedsmokorset
Spilt siden: 2006
Alder: 35

3. juli 2018 kl. 18.50

Det finnes en enkelt radio som har dual PTT innbygd i radioen: Baofeng UV-82. Er også en dual band VHF og UHF radio. Koster nesten ingenting som de fleste BaoFeng. I tillegg finnes det vist også replica PTT som støtter dual PTT i den radioen.

Jeg har vært sambandsmann i laget det meste av tiden egentlig. Og det oppsett jeg har kjørt mest er to kanaler på samme radio i samme PTT (Puxing 888K). Da har jeg byttet kanal for å pratet med KO. Har typisk måtte fikle med radioen for å bytte kanal hvert kvarter.
Har også brukt to radioer og to PTTer. Og enkelte gange brukt en Ztactical dual PTT med to radioer, men Ztactical hardwaren er litt dårlig.
Det som gir mest overblikk er to radioer, en på hvert øre. Men jeg blir fort lei av å prating på begge øre. Er selvfølgelig forskjellig fra spill til spill hvor ille sambandet blir misbrukt men når morsomheter innad i laget sagt lagets nett blir irriterende fordi det overlaster ens sanser er det et problem.
Det siste jeg har gjort er ikke være på samband med laget også holder jeg meg innenfor tale avstand av en annen fra laget (gjerne lagfører) slik beskjeder kan videreformidles.

Jeg tror dessverre ikke det finnes noen god løsning. Er bare å prøve å finne hva som irriterer en minst.
Brukeravatar
Arquebus Control Team

ARQ01
Spilt siden: 2003
Alder: 34

17. juli 2018 kl. 1.00

2 radioer og 2 ptter er den beste løsningen. Alt annet er unødvendig komplisert. Om du har prøvd det og syntes det var overveldende så er ikke problemet med løsningen, men laget ditt som ikke forstår sambandsdisiplin. Løsning: skaff bedre lag.
Brukeravatar

ArcticWarfighter
Sted: Sørlandet
Spilt siden: 2012
Alder: 30

17. juli 2018 kl. 20.13

Har alltid kjørt single comms i alle år jeg har holdt på og først nylig gått over til the lord and savior ala dual comms.

Har vel testet så og si alle variasjoner på ett tidspunkt opp igjennom min lille airsoft karriere og må si at dual comms er uten tvil det eneste som funker ordentlig om man ikke skal drive og fokusere på alt annet enn det du faktisk bør fokusere på.

Berget i år kjørte jeg orginalt dualcomms men etter noen timer på berget så tok selvklart headset totalt kvelden (the curse of berget.. ) så da ble det å kjøre apeøre på en baofeng for lagfører goodness også kjøre en fritt baofeng for platoon nett.

For å si at sistnevnte var helt ræva i forhold er vel en undertstatement. Ja det funker, men man bruker samtidig så sykt mye tid på og gjøre alt annet enn og være effektiv.
Hjalp selvkalrt ikke at halvparten av gutta som orginalt ikke var planlagt å være på lag med ikke hadde noe comms. (hvem reiser på berget uten radio..sigh).

Så lenge man har mulighet, og ikke minst man trenger to radioer er dualcomm veien og gå uten tvil. To PTT'er er gull verdt. Når ting er hektisk eller man bare er drittrøtt på dag 2/3 så går mye på automatisjon og da er det deilig og bare vite at høyre er lagnett og venstre er platoon nett. Skal godt gjøres å blande det.
Svar