Hva mener du et storspill bør være?

Her diskuteres løst og fast rundt airsoft som ikke passer inn i øvrige kategorier.
Svar
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 30
Kontakt:

8. oktober 2018 kl. 14.28

Det finnes mange måter å spille airsoft på.
Ekstremene kan vel best representeres ved speedball i ene enden, og taktisk cosplay og/eller LARP i den andre.

Meningen med denne tråden er ikke å diskutere spill som har vært arrangert tidligere i detalj, men en mer generell diskusjon om hvilke elementer i spill du liker og gjerne vil se igjen, og hvilke du misliker - slik at fremtidige arrangementer muligens kan bruke feedbacken herfra for å gjøre spillet sitt enda et hakk bedre.

Rent personlig er jeg en fan av skirmishing med et tynt lag av milsim smurt oppå.

Kart er noe jeg vil ha på alle spill - og da fortrinnsvis med korrekt MGRS-rutenett, slik at det faktisk blir praktisk gjennomførbart å gi nøyaktige koordinater, i forhold til det langt mer arbitrære "Tall på Y- og Bokstaver på X-aksen".
Gjerne også en kombinasjon av store og små kart - små kart som fotlag kan ha med seg til enhver tid, og større kart til bruk i KO, panserbrief osv.

Rollespill er ikke min greie. Jeg synes ikke det er kult å løpe rundt og snakke engelsk, eller late som at det gir mening at en amerikansk kontreadmiral i paradeuniform er langt pokkerivold ute i skogen i norge for å inspisere en russisk sandsekkstilling.
Derfor føler jeg at rollespill og NPCer ikke har noen plass i et airsoftspill fra arrangørenes side - og at det blir en mye bedre opplevelse for alle involverte om lag som er interessert i rollespill kan rollespille innad i laget og seg imellom - uten at det påvirker spillets gang for de som ikke er interessert i slikt.
At TF Exo rollespiller seg imellom kan være kult både for dem, og kult å se utenfra - så lenge folk som meg, som ikke kunne rollespilt seg ut av en bærepose om så livet var avhengig av det, slipper å bli påtvunget en rolle i rollespillet.
At Hermes Medical rollespiller litt ekstra når de healer utenforstående kan også være veldig kult, både for de det gjelder og sett utenfra - så lenge det er aksept for at fyren de rollespiller på bare er en vanlig airsofter som ligger langflat og venter på å bli healet så de kan spille mer airsoft.
PMCer kan forøvrig ta rennefart og dra til helvete. Deres eksistens krever at alle som er med på spillet må rollespille at de ikke kommer til å skyte deg i ryggen på et totalt arbitrært tidspunkt for no apparent reason, fordi en inkompetent spilledelse synes siden din gjør det for bra og desperat prøver å balansere spillet.

Nok om at jeg ikke liker NPCer og rollespill, over til det jeg faktisk liker;
Jeg liker at folk har realistiske kit. De trenger ikke være impressions, eller basert på ekte enheter i det hele tatt, men jeg liker at du kan se at lag er et lag - at det er et slags uniformt konsept dem imellom.
Kjøretøy i spill er kult, men jeg liker ikke at de er skuddsikre. Som et absolutt minimum må det være mulig å flanke ut kjøretøyet og ta ut skytter fra sidene eller bakfra - 360-tårn synes jeg ikke noe som helst om. Forøvrig synes jeg helst kjøretøy bør være så åpne som praktisk mulig.
Jeg er i utgangspunktet for oppdrag som går ut på å hente ut ressurser som er plassert ute i felt - men enten må det være noe som faktisk gir en reell fordel for din side i spillet, eller inneholde en solid gulerot for de som faktisk tar på seg ansvaret for å bruke spillet sitt på å hente den ut - det være seg en kasse med litt brus og snop, eller noe annet kult som belønner dem for innsatsen og gjør det å tusle gjennom skauen og bære tunge greier til en genuint givende opplevelse.
Oppdragene man får må gi mening, enten spilltaktisk eller rent personlig for de som utfører dem - helst en kombinasjon av begge deler.
Jeg liker også at det er klare begrensninger for kapasiteter hver side har tilgjengelig - for eksempel å begrense antall 550-rifler per side, og antall MGer i et lag. Nøyaktig hvor mange, og om alle lag skal ha samme begrensninger er en annen diskusjon som er avhengig av spillplanen og området det gjelder.

Jeg har ikke mer for å sparke i gang diskusjonen akkurat nå, men jeg kommer definitiv til å komme på flere ting etterhvert som tråden utvikler seg.
Og for ordens skyld; Det er åpenbart at vi kommer til å være dypt uenige om mye rart i denne tråden, så la det være med uenighet - og ikke la det utvikle seg til krangling :)
Brukeravatar
Administrator

Ulfhednar - OP
Sted: Best coast
Spilt siden: 2007
Alder: 30
Kontakt:

8. oktober 2018 kl. 15.20

I utgangspunktet dårlig kutyme med dobbelpost, men kom på dette og føler det er for betydelig til å redigere det retroaktivt inn i første post;

Jeg synes scripting av airsoftspill er en skikkelig uting, som aldri burde forekomme.

Jeg mener målet for arrangør av et airsoftspill bør være å gi de respektive sidene et område å spille på, en eller flere målsetninger å oppnå før spillets slutt, og verktøy for å oppnå dette.
Dersom man begynner å planlegge scriptede hendelser som skal skje på spesifikke tidspunkt, eller hvis en side oppnår et visst mål, så risikerer man å totalt skakkjøre og ødelegge flyten i spillet for å oppnå et arbitrært meta-mål som man selv har satt seg som arrangør.
Hvis arrangøren på forhånd har en formening om hvem som skal vinne spillet kan man like godt bare droppe å gjennomføre spillet og heller skrive historien som en fan-fiction og publisere hvem som vant på nett, slik at folk slipper å føle at de har kastet bort tiden sin ved å delta på et spill med et allerede forutbestemt resultat.

Det er ikke arrangørens rolle å "balansere" spillet underveis. Man kan gjerne sette begrensninger; som for eksempel at det er lov til å angripe fiendens KO, men man er nødt til å trekke seg ut av området igjen når trefningen er over.
Eventuelt kan man legge opp til at en side, etter egen vurdering, kan etablere seg et nytt KO på et annet sted i spillområdet etter de har blitt overkjørt av fienden i sitt opprinnelige KO.
Hvis man ser at Slemmistan begynner å komme farlig nær å overkjøre Snillistan og så begynner å metagame masse scriptede greier for å gjenopprette balansen mellom sidene kommer man ikke bare til å totalt frata Slemmistan følelsen av å faktisk vinne ved å spille bedre teknisk og taktisk enn fienden, men alle involvert vil innse at det i praksis er totalt meningsløst hva man faktisk gjør. Dette er ikke en følelse man vil at folk skal sitte igjen med etter et spill.

Vi er fryktelig glade i å si at det ikke handler om å vinne eller tape i airsoft, og dette bør arrangører av storspill også ta innover seg.
Om noen faktisk er skikkelig flinke og klarer å overkjøre fienden, er det en seier de har gjort seg fortjent til - det er verken arrangørens jobb eller rett å ta fra dem den seieren.
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Sted: Oslo
Spilt siden: 2005
Alder: 32

8. oktober 2018 kl. 15.24

Føler dette spiller godt på siste post:

Jeg liker ikke pill som ikke starter før midt på dagen fordi noe rollespill greier må skje som "starter" krigen.
Alt for ofte har halve lørdagen gått med til at alle sitter og kjeder seg mens maks 5 personer leker LARP på bekostning av alle andre i spillet.
Sist redigert av AdakaR den 8. oktober 2018 kl. 15.25, redigert 1 gang totalt.
Trolling is a art.

killjoy54
Spilt siden: 2016

8. oktober 2018 kl. 15.39

Ser den delen med LARP fordi det kan være at sivilistene ikke legger noe energi inn i skuespillet, det skjer på engelsk (noe ikke alle er særlig begeistret for) og at man kan spille uten at ting skal snus på fordi at det ene laget blir overkjørt av det andre *kremt* (Berget)

Det jeg og synes skal være en del av MILSIM er at hvis man møter på en utfordring så må man kunne improvisere med både sitt eget og andre lag hvordan man skal kunne utføre oppdraget som man har uten at det er noe script som sier at sånn skal det gjøres og sånn skal det være

Som det blir nevnt med kjøretøy så er jeg også enig at biler bør være så åpen så mulig for å kunne ta ut personer i disse, hvis det ska være milsim så vil ikke akkurat hvordan som helst bil kunne beskytte noen om man skulle oppleve et bakholdsangrep.. dette er sånn der og er i virkeligheten, der gjør det noe mer utfordrene for både folk til fots samt dem som er i bilen så må være mer oppmerksom på at det kan være dem står forran et mulig bakholdsangrep med et utfall så kan lede til store tap av materiell og personell. Er ikke alltid at man trenger veibomber eller eksplosiver for å ta ut biler.

Og jeg er veldig for at recon og sabotasje bør være en ting for at man skal kunne innhente informasjon om fienden. Og at KO trenger folk som kan gå ut å recce støtt og stadig for at man man skal ha informasjon over hva fienden har, hvor dem har det og hva kan det være man møter på i strid
Brukeravatar
Moderator
Team Flecktarn

Elling
Sted: Ås

8. oktober 2018 kl. 15.56

Jeg vil ha greie kits på begge sider (trenger ikke være impressions), mer eller mindre symmetriske sider, realistisk-ish inndeling i lag og tropper, et scenario som gir mening i forhold til størrelsen på spillet.
Og så vil jeg helst slippe laivgreiene som AdakaR nevner, jeg gidder ikke sove ute på bakken in-game, og jeg er ikke fan av innviklede realistiske medic-regler.
Brukeravatar
Truppa Krasnyj Banner

Seigmann
Spilt siden: 2013

9. oktober 2018 kl. 5.52

Struktur!

Jeg er stor tilhenger av struktur! Men mer enn det er jeg glad i spillere som innretter seg at det er en struktur sånn at man slipper at folk bestemmer seg for at de skal stikke på bærtur langt inn i skauen uten mål og mening, man må snakke sammen og ha konkrete mål på hva man skal gjøre. Begrenset ammunisjon er en slager sånn at MG kan få gjort jobben sin og dette skal være en streng greie, det er jævlig kjedelig når MG blir en overfladisk rolle fordi folk har med seg en speedloader og ekstra ammunisjon i felt. Begrensede mengder skarpskyttere og MGer er et pluss, jeg får fnatt når hver 3.mann er skarpskyttere sånn at ingen kan angripe hverandre nært pga sikkerhetsavstand. SIBO-regler i bygg på områder som er 99% skogspill er tull, her får man bite de sure eplet og vise varsomhet i stedet.
Elling skrev:
8. oktober 2018 kl. 15.56
Jeg er ikke fan av innviklede realistiske medic-regler.
Jeg er delvis enig i dette. Jeg liker gjerne et sanitetsystem som baserer seg på det de gjør i MilSim West hvor hver spiller får utdelt et rødt "turniké" som brukes til buddyheal(Festes som et lagarmbånd og ikke som et reelt turniké av ganske åpenbare årsaker). Sanitet har med seg en sekk med vannflasker, disse brukes til å helbrede spillere som er helt slått ut(Skutt etter å ha fått påsatt et turniké) i tlllegg til å sørge for at folk får i seg vann. Vannet er også en begrenset ressurs i laget, går man tom så er det bare synd. Jeg synes at dette systemet er enkelt og tilbyr litt interaktivitet.

Eksempelscenario:
  • Spiller blir slått ut og ligger i skadet i X-antall min.
  • En vennlig spiller løper bort til den skadede. Spilleren må lete på kroppen til den skadede etter et turniké og feste det rundt skadestedet.
  • Den skadede er oppe og går.
  • Blir den skadede skutt igjen må vedkommende få hjelp av sanitet i felt ved å innta en flaske med vann som saniteten gir vedkommende.
  • Ingen hjelp å få? Gå til spawn.
I tillegg fins det regler om at folk med hjelmer og platevester(Ikke separat) kan ha 2x turniké for å simulere den ekstra beskyttelsen dette gir slik at den ekstra vekten dette utstyret blir litt mer verdt det.

Dette kan virke litt innviklet, men det er egentlig ganske enkelt. Det er selvfølgelig ikke de mest realistiske reglene og jeg kan fint skjønne at noen ikke vil like disse. Fordelen er at de kan hjelpe lagene å holde momentet oppe uten å måtte være 100% avhengig av den ene saniteten som er med i laget. Det er greit å kunne hjelpe skadede kompisen som ligger skadet ved siden av deg og du må jo gjøre fysisk arbeid for å helbrede vedkommende. Jeg er ganske sikker på at få ville latt sine skadede kamerater ligge å blø ut hvis de hadde hatt sjansen til å hjelpe dem.

Utenom dette regelsettet så er jeg stor fan av selvklebende bandasje som man får kjøpt på Biltema, mye mer fett enn et hvitt bånd/rødt "turniké" som man fester rundt armen til folk for å vise at de er skadet. Enkelt å bruke og det er gøy å ha litt tydelige tegn av action, men dette er vel mer en individuell ting enn en arrangementting.

Bilde av sliten marinesoldat som har fått behandlet skuddskader på sin høyre arm i Slaget om Udam under OP Green Mist, 2018 fargelagt. Foto: Evgeny Krasnyj
Bilde
Mine kit:
- Russisk marineinfanteri 2017
- Nationale Volksarmee 1983
Brukeravatar
Administrator

AdakaR
Sted: Oslo

15. august 2019 kl. 0.26

Necroer denne - Folk med ekstra vekt grunnet plater/hjelmer syns jeg er helt OK får en ekstra heal. Jeg er ikke noe glad i buddyheals på generel basis da det både fjerner viktigheten av medicen og også gjør at situasjoner oftere ender opp med en evig potshot krig der folk healer opp i evigheten. Det å få ut medicen burde bety noe syns jeg.
Trolling is a art.
Svar